Elgondolkodtató

Egy leszbikus szerelem története – The Duke of Burgundy

Peter Strickland legújabb alkotása, a The Duke of Burgundy egy megragadó látványvilágba csomagolt leszbikus szerelmi dráma, mely a BDSM kapcsolatok – amelyeknek szerves része a szerepjáték – lelki vetületét viszi vászonra. A filmet “eladó” perverzitás alig jelenik meg a vásznon, a szadomazo szex sokkal inkább egyfajta metafora.

De mi is az a BDSM?

A BDSM gyűjtőszó az angol Bondage & discipline (B&D), Domination & submission (D&S), Sadism and masochism (S&M) szavakból képzett rövidítés, magyarul „kötözés-fegyelmezés, dominancia-alávetettség és szadizmus-mazochizmus” fogalmakat jelöli. A BDSM olyan szexuális viselkedésformák gyűjtőneve, ahol szexuális élvezet keltését célzó szerepjátékban szélsőségesen elválik az irányító és alárendelt szerep. Két szereplője, az aktív, utasításokat adó úr (dom) vagy úrnő (domina) és a passzív, szenvedő szolga (sub). Switchnek nevezzük azt, akit a dom/domina és sub szerep is kielégít, tehát néha alárendelt, néha irányító félt testesít meg. Az élvezetet vagy nemi élvezetet itt a fájdalom adása és elviselése, a kiszolgáltatottság érzete és más hasonló érzelmek irányítják, generálják, melyekben csak részben, vagy egyáltalán nem kap szerepet a nemi aktus.

A régóta Magyarországon élő rendező hazánkban forgatott filmje tulajdonképpen egy férfiak nélküli univerzumban játszódó kamaradráma, mely egy sem korban, sem földrajzilag nem beazonosítható mikrovilágot tár elénk. A film két nő szerelmi kapcsolatának lelki rétegeibe enged betekintést, és élmény látni, hogy szereplőinek alapproblémája nem szexuális másságuk. A leszbikusság olyan természetes, hogy gyakorlatilag szót se veszteget rá a film.

Evelyn (Chiara D’Anna) bejárónő, aki reggelente szépen elbiciklizik egy elegáns kúriához, becsenget, és szép türelmesen megvárja, hogy a ház úrnője, a lepkékkel foglalkozó Cynthia (Sidse Babett Knudsen) pár perc elmúltával kinyissa az ajtót, majd azt is békésen viseli, hogy a nála idősebb nő késése és kisebb-nagyobb mulasztásai miatt rendre megbüntesse. A lassan kibontakozó kezdést követően azonban hamar rájövünk, hogy Evelyn nem egy áldozat ebben a játékban. Az egész az ő vágyainak szubmisszív kiteljesülése szenvedés, megaláztatás és kiszolgáltatottság útján egy valójában általa kreált és uralt helyzetben. Az időről időre dominává változó Cynthia igazából az alávetett fél, aki valós szexualitását elnyomva igyekszik a fiatal lánynak megfelelően szeretni. A két nő konfliktusa pont ebben az összeférhetetlenségben lelhető fel, hogy a domináns/szubmisszív kettősség a viszony mélyebb rétegeiben pont fordítva működik, mint a felszínen. Az egyéni vágyak ilyen jellegű feláldozása a másik fél szerelmének oltárán pedig szükségképpen konfliktust okoz a két nő között, mely csak egészen apró jelek és fojtogató atmoszféra képében tör a felszínre. A határok aztán idővel szépen lassan összemosódnak, és nem tudni már, hogy ki a domináns és ki a domina, ki az, akit végül gombostűre tűznek – mint ahogy a kis narancsságra és barna kockás mintás pillangót, a Duke of Burgundy-t,  aki a címadásért felelős.

Hozzászólások

A hirdetés néha fáj, de csak így tudjuk fenntartani az oldalt..köszönjük ha megérted :)